Inhoud van de les
Leerlingen ontdekken samen met een museumdocent het Cuypershuis. Dat begint bij de entree van het museum en de buste van Pierre Cuypers. Wat is een museum eigenlijk? En wie was Pierre Cuypers en wat deed hij? Dat laatste ontdekken we samen als we op ontdekkingstocht gaan door het museum. De belevingswereld van de leerlingen staat daarbij centraal. Samen gaan we in gesprek over het speciale plafond, de verschillende materialen waarmee Cuypers werkte en wat hij allemaal maakte (niet alleen gebouwen, maar ook meubels en beelden!). Het bezoek aan het museum sluiten we af met het inkleuren van het speciale plafond dat we eerder tijdens de rondleiding hebben gezien en/of het bouwen met blokken.

Doelstellingen

  • De leerlingen maken kennis met wat een museum is en wat je er kunt zien en beleven.
  • De leerlingen ontdekken op een laagdrempelige manier wie Pierre Cuypers was, wat voor werk hij deed en wat het Cuypershuis zo speciaal maakt.

Kerndoelen PO

  • Kerndoel 53: De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis en kunnen die aan de hand van voorbeelden verbinden aan de wereldgeschiedenis.
  • Kerndoel 56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.

Voor wie?
Groep 1 t/m 4 (op aanvraag ook voor groep 5 t/m 8)

Wanneer?
Gedurende het schooljaar: Maandag van 10:00-17:00 uur en op dinsdag t/m vrijdag van 08:30-11:00 uur

Duur
50 minuten

Kosten
75 euro per museumles (maximaal 1 klas per museumles) Begeleiders zijn gratis

Reserveren
Reserveer je museumles via educatie@roermond.nl