Inhoud van de les
Muren… plafonds… en zelfs meubels… vaak waren de ontwerpen van Pierre Cuypers rijk versierd. Daar gebruikte hij een speciale techniek voor: sjabloneren. Door een sjabloon te gebruiken kon hij zijn ontwerpen prachtig versieren. Tijdens deze museumles ontdekken leerlingen samen met een museumdocent wat een sjabloon is en waarvoor Pierre Cuypers sjablonen gebruikte. Na het ontdekken in het museum, gaan de leerlingen zelf aan de slag met het maken van hun eigen sjabloon. De klas gaat naar huis met een gezamenlijk gesjabloneerd behang voor in de klas.

Doelstellingen

  • De leerlingen maken kennis met het Cuypershuis en leren wie Pierre Cuypers was.
  • De leerlingen leren wat een sjabloon is en hoe sjablonen gebruikt werden in het werk van Pierre Cuypers.
  • De leerlingen leren zelf een sjabloon te maken en deze vervolgens te gebruiken.

Kerndoelen

  • PO Kerndoel 53: De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis en kunnen die aan de hand van voorbeelden verbinden aan de wereldgeschiedenis.
  • Kerndoel 54: De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken.
  • Kerndoel 56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.

Voor wie?
Groep 5 t/m 8

Wanneer?
Gedurende het schooljaar: Maandag van 10:00-17:00 uur en op dinsdag t/m vrijdag van 08:30-11:00 uur

Duur
120 minuten

Kosten
125 euro per museumles (maximaal 1 klas per museumles) Begeleiders zijn gratis